I kulturhusets bibliotek hjälper en kvinna mig motvilligt (?) att leta fram material om ämnet. Vi hittar inte så mycket - tills en ung kille med stort lockigt svart hår kommer fram och undrar om vi kanske letar efter böckerna som han håller på att kolla i. Han sträcker fram en bok av Elena Poniatowska med fantastiskt bra foton av Graciela Iturbide och säger att jag måste läsa den, den är jättebra. Och interntionellt känd och uppskattad både i New York och andra ställen i världen.
Så jag börjar läsa och Poniatowska beskriver ett samhälle där kvinnorna dominerar, tar för sig och inte har några sexuella hämningar. Hon beskriver hur männen fiskar och skördar och lämnar över till kvinnorna som går till marknaden för att sälja. Men sen blir jag återigen fundersam. Hon beskriver vidare hur en kvinnas oskuld är hennes bevis på renhet, och hur brudgummen tar brudens oskuld med sitt finger (ahhhrghh, denna myt om mödomshinnan!!! jag blir galen) för att visa att bruden varit oskuld och inte behöver vanäras inför byn. Det här lät ju inte heller så jättematriarkaliskt. Vad hände med den där totalfria kvinnliga sexualiteten i början av berättelsen? Totalkontroll av "oskulden" och public display för att inte bli utstött är väl den ultimata motsatsen?
Vidare skriver hon att om en kvinna blir änka eller lämnar sin make kan hon jobba som ölservitris, vilket är ett "äventyrsfyllt arbete". Hon kan "sälja sin kärlek tillsammans med flaskan eller ge bort den trots att hon tar betalt för flaskan". Hon säger att ölförsäljerskan är en fri kvinna. Men är hon verkligen det när det bara finns kvinnliga ölförsäljerskor som säljer kärlek till köpande män? Och det verkar vara en utväg till försörjning när man inte längre har en make?
Jag börjar också tvivla på att det finns ett matriarkat hos zapoteca-indianerna i Juchitan. Och när jag läser antropologerna Howard Campbell och Susanne Greens artikel Historia de las representaciones de la mujer zapoteca del istmo de Tehuantepec har jag bestamt mig. De övertygar mig om det som jag känt tecken på ända sedan jag kom. Det är snarare en exotiserande myt om starka kvinnor som kolonisatörer, utländska antropologer, västerländska feminister, mexikanker från andra ställen i landet, och konstnärer som till exempel Frida Kahlo och Diego Rivera närt, men som glömmer och gömmer att även kvinnorna i Juchitans verklighet är mer patriarkatets än matriarkatets. Helt enkelt bara att tarvligt oförstående exotifierande av "den andra", beskriven från andras synvinkel, men aldrig från sin egen.
Nyfikenheten tog över och jag var tvungen att läsa ditt inlägg när du nämnde att du hade besökt Juchitan. Det går alltid att diskutera vad som kan betraktas som matriarkat i machismos hemland. Roligt att du har varit där, det är inte många som har vägarna förbi av ren nyfikenhet. Kul även att fundera oxå på hur man får sitt perspektiv. I mitt fall kommer delar av min familj från Juchitan (all råkar vara kvinnor), vilken gjorde att under lång tid trodde jag kvinnorna i mexico var som de viljestarka "tecas" jag växte upp med. Men att fråga en man om matriarkat finns är som att fråga en frisör om man behöver klippa sig... inte säkert att man får rätt svar. Jag kan inte påstå att jag är kan nåt om ämnet, men hann se ett och annat under olika besök...
SvaraRaderaKanske hinner vi filosofera om detta vid nåt tillfälle... ha det bra än så länge.
/Mario